Friday, November 18, 2011

Sony Alpha SLT- A77

Kini Sony telah melancarkan dua ‘cropped-sensor’ DSLR yang baru – Sony Alpha A77 and Sony Alpha A65. Sebenarnya, tidak sesuai memanggil kamera-kamera ini DSLR, kerana mereka tidak dilengkapi dengan satu cermin traditional DSLR. Sebaliknya, A77 and A65 gunakan satu “cermin lut cahaya“, jadi term yang betul ialah “Translucent kanta tunggal” (lawannya kanta tunggal Reflex / SLR), atau “SLT”. Pada DSLR tradisional, cermin kamera mencerminkan cahaya datang dari kanta ke dalam kedua-dua viewfinder dan sensor AF, membenarkan kamera dengan cepat memperolehi focus melalui sistem phase-detection. Bila sekeping gambar diambil, cermin akan jadi menaik, maka menyekat viewfinder dan menghalang cahaya dari sampai sensor AF. Oleh kerana itu, kamera hanya boleh fokus menggunakan contrast-detect, yang lebih perlahan daripada phase-detect. Cermin lut cahaya (translucent mirror) Sony, sebaliknya,membenarkan cahaya melalui cermin dan kena sensor kamera,serentak memantul beberapa cahaya dari cermin ke sensor AF. Cermin tidak akan beralih dan kekal di tempat sama. Ini membenarkan kamera memperolehi fokus dengan sistem phase-detection juga apabila merakam video. Oleh kerana shutter sahaja yang bergerak di dalam komponen kamera, imej-imej dapat ditangkap pada kelajuan-kelajuan yang amat pantas. Misalnya, Nikon D3s yang berada di kategori atasan boleh dengan kuat menangkap maksimum 9 frames sesaat, sementara SONY ALPHA A77 SLT baru boleh menangkap 12 frame sesaat dan satu-satunya yang anda akan dengar ialah bunyi shutter opening dan closing. Terdapat banyak kelebihan kepada SLT seperti saiz lebih kecil, kurang goncangan kamera, dan lain-lain.





Cermin lut cahaya (translucent) nyata mempunyai masalah-masalahnya sendiri.Masalah pertama adalah satu-satunya sebahagian kecil cahaya dapat dipantulkan atas cermin ke dalam viewfinder kamera. Ini menyebabkan viewfinder sangat malap yang mana adalah terlalu susah untuk dilihat. Penyelesaiannya ialah untuk gunakan satu viewfinder elektronik daripada menggunakan yang optik (satu viewfinder elektronik pada dasarnya sebuah LCD kecil di dalam viewfinder). Perbezaan antara dua tersebut sangat besar – satu viewfinder optik hanya sebuah cermin daripada apa yang lens nampak dan ia tidak boleh diubah, sementara satu viewfinder elektronik boleh diubahsuai untuk mempamerkan walau apa pun kehendak-kehendak pengeluar yang nak. Misalnya, jika sekeping gambar akan menjadi underexposed, viewfinder boleh menunjukkan satu imej kabur dengan amaran-amaran. Atau histogram boleh diletakkan betul-betul di atas imej sebagai satu hamparan. Atau anda boleh melihat gambar-gambar anda betul-betul dalam viewfinder selepas kamu tangkapnya, yang mana sangat berguna dalam waktu siang. Anda boleh buat banyak perkara berlainan dengan satu viewfinder elektronik. Jika ia tidak dilaksanakan dengan betul, sebaliknya, satu viewfinder elektronik boleh menyebabkan banyak masalah. Masalah kedua dengan cermin lut cahaya ialah yang sememangnya ia adalah satu lagi sekeping kaca di depan sensor kamera. Sebarang habuk atau zarah-zarah asing lain boleh berada di cermin ini, yang mana sememangnya akan merosakkan gambar-gambar. Jadi sekarang anda perlu bimbang dengan kedua-dua sensor kamera dan cermin lut cahaya supaya sentiasa bersih. Pada DSLR tradisional, anda tidak perlu bimbang tentang debu pada cermin itu. Ia tidak akan muncul dalam gambar-gambar, kerana sebaik sahaja cermin dinaikkan, tiada yang menghalang antara kanta dan sensor. Masalah ketiga ialah jumlah sinaran cahaya yang sebenarnya mencapai sensor – cermin lut cahaya menahan kira-kira satu pertiga daripada satu pemberhentian cahaya, memberikan lebih tekanan pada sensor. Akhir sekali, secara berterusan melihat pada LCD di dalam viewfinder boleh meletakkan banyak tekanan pada mata dan imej-imej sebenar yang ditangkap akan kelihatan lebih baik, kerana viewfinder mempunyai kurang dynamic range daripada sensor.



Jadi terdapat kedua-dua kelebihan-kelebihan dan kekurangan untuk menggunakan cermin-cermin lut cahaya. Mengapa teknologi ini penting kepada jurugambar? Kerana kebanyakan isu-isu semasa /kekurangan boleh diperbaiki dan dikemukakan pada masa akan datang, yang mana akan menjadikan SLT lebih hebat dan lebih mudah untuk digunakan daripada SLR.
 Jika Sony komited untuk mengambil SLT ke peringkat seterusnya dan mengusahakan kelemahan-kelemahannya, teknologi ini mungkin akhirnya menggantikan SLR pada masa akan datang. Spesifikasi teknikal pada model-model Sony Alpha A77 dan A65 adalah amat menarik. Kedua-dua mempunyai 24.3 megapiksel sensor, OLED viewfinders elektronik, kelajuan yang amat pantas, video 1080p pada 60 fps dan lebih lagi. Nyata, Sony tidak mempunyai pengalaman sama sebagai Nikon and Canon, terutama apabila ia mengenai noise reduction, ergonomik dan penghasilan balik warna, tetapi mereka sedang mengusahakannya.



Friday, November 4, 2011

The new Nikon 1


Nikon baru sahaja mengumumkan Nikon 1 Camera System dengan dua kamera mirrorless baru: Nikon V1 and Nikon J1. Ketika bercakap tentang satu sistem mirrorless baru dari Nikon di  Internet untuk agak kerap sekarang, sistem kamera mirrorless sekarang adalah satu kenyataan.  Ciri-ciri sistem kamera dan sampel  imej dari J1 menarik, tetapi adakah ia revolusi seperti yang didakwa Nikon? Saya tidak fikir begitu. Malah, jika barisan produk tidak tidak ditangani dengan baik, saya percaya ia sebenarnya boleh membahayakan syarikat dalam jangka panjang.

Mengapa saya percaya seperti itu? Kerana ia satu lagi barisan produk yang Nikon akan membelanjakan masa R&D + wang  dalam mencipta kanta dan aksesori-aksesori untuk, yang mungkin menghakis sumber-sumber dari R&D untuk kamera-kamera DSLR dan kanta. Jika ini berlaku, ia mungkin juga mencederakan profesional foto dan peminat-peminat yang dengan banyak melabur dalam deretan produk DSLR Nikon.

Memandangkan pertumbuhan kamera-kamera maju lebih kecil dalam pasaran seperti Jepun, Nikon melihat satu potensi yang amat besar untukpertumbuhan dalam segmen mirrorless. Dengan barisan produk mirrorless baru dari Sony, Fuji, Pentax dan lain-lain, soalan terpenting ialah sekitar sensor dan saiz mount – betapa besar sepatutnya sensor boleh jadi dan berapa besar kamera akan dapat apabila satu kanta dilancarkan? Sony mengambil satu pendekatan unik apabila ia mengumumkan barisan produk NEX mirrorlessnya – ia menggunakan sensor APS-C (yang mana 23.5×15.6mm, lebih kurang saiz sama sebagai DSLRs seperti Nikon D7000) dengan satu mount yang membenarkan menggunakan kanta DSLR tetap melalui sebuah converter. Ini amat menarik untuk pemilik-pemilik DSLR semasa yang mahu lebih daripada satu kamera kompak. Jadi Sony telah pada dasarnya menghasilkan sebuah kamera sangat padat dengan ciri-ciri DSLR. Nikon, sebaliknya, mengambil satu pendekatan sangat berbeza – mereka menggunakan satu sensor  13.2×8.8MM CMOS jauh lebih kecil dikilangkan oleh Nikon khas untuk Nikon 1 Camera System. Perbezaan sensor antara Nikon 1 Camera System and Sony NEX sangat besar dan sebagai anda mungkin telah tahu, saiz lebih kecil sama dengan kedalaman medan lebih besar dan mutu imej yang berpotensi lebih buruk (jika ketumpatan piksel berada lebih tinggi dan pixel lebih kecil).Perbezaan dalam saiz sensor membenarkan Sony memadatkan 24 megapixels ke dalam penderia lebih besar mereka di NEX-7, sementara Nikon kini tekun 10 megapixels. Pasti, saiz piksel tidak penting untuk kebanyakan orang. Tetapi ia bagi kita yang mahu adalah mencetak besar.Ia tidak menyakitkan mempunyai lebih banyak pixel.

Semua sebegini meletakkan Nikon baru 1 Camera System di atas titiksemasanya dan menembak pasaran dan di bawah pasaran DSLR. Mengapa tidak boleh Nikon tambah sahaja satu perkara baru danmenembak garis daripada membuat satu garisan baru keseluruhannya kamera-kamera? Kerana ia mahu kamera kompak baru dengan kanta boleh tukar. Dan ia tidak benarkan mengguna semula garis Nikkor sangat besar kanta kerana ia akan menewaskan tujuan mempunyai satu kamera kompak.

Apa pendapat kamu tentang Nikon 1 Camera System yang baru?